24.05.2013

Tiedote: Enontekiön lentoliikenne kasvoi yli neljänneksen

Enontekiön lentokentällä päättyi jälleen vilkas talvikausi 5. toukokuuta. Joulun kansainvälisten Charter-lentojen matkustajamäärä oli hienossa kasvussa edellisvuoteen verrattuna ja kotimaan reittiliikenne kasvoi komeat 26 % vuoteen 2012 verrattuna reiluun 1600 matkustajaan. Lennot Helsingin ja Enontekiön välillä operoi Flybe Finland kevätviikoilla 8 – 18.

Enontekiön Kehitys Oy:n toimitusjohtaja Elina Hutton uskoo, että matkailijat ovat viimein löytäneet lentoyhteyden Enontekiölle. Jatkokuljetukset Enontekiön lentoasemalta ovat toimineet hyvin ja niissä on ollut mukavasti kuljetettavia. Myös kansainväliset matkanjärjestäjät ovat olleet kiinnostuneita lentoyhteydestä suoraan Enontekiölle.

Nyt kahden vuoden kokemuksella kahdesta viikkovuorosta sunnuntaisin ja torstaisin tulee positiivista palautetta sekä matkailijoilta että paikkakuntalaisilta. Vuonna 2013 käytettiin lähes kaikki enontekiöläisille tarjotut ilmaislennot, mikä osoittaa, että paikkakuntalaisilla on tarvetta nopeaan yhteyteen Helsinkiin ja sitä kautta myös maailmalle. Enontekiön kunta on osallistunut lentoliikenteen kustannuksiin hankkimalla kuntalaisille jaettavia lippuja lennoille.

Hutton toteaa, että tällaisen kauden jälkeen on helppo lähteä neuvottelemaan lentoliikenteen jatkosta. Ensi vuodelle on suunnitteilla enemmän lentoja, myös kesä- ja syyskausille. Kesälentojen osalta tehdään selvittelyä edelleen myös vuodelle 2013.

Matkailu ja siihen liittyvät palvelut on Enontekiöllä suurin työllistävä toimiala ja toimiva lentoliikenne mahdollistaa sen kehittymisen. Matkailijoiden lisäksi, ja ensisijaisesti, lentoliikenne palvelee myös kuntalaisia ja tarjoaa ainoan mahdollisuuden joustavaan matkustamiseen pääkaupunkiseudulle. Vaihtoehtoisia lentoreittejä käyttäen matkaa Enontekiöltä Helsinkiin tulee viitisen tuntia.

Lisätietoja: Enontekiön Kehitys Oy, toimitusjohtaja Elina Hutton 0400132798

Elina Hutton