09.02.2012

ENONTEKIÖN KUNNAN KANNANOTTO KUNNALLISHALLINNON RAKENNE -TYÖRYHMÄN 8.2.2012 JULKAISEMAAN SELVITYKSEEN

Enontekiön kunta otti nopeasti kantaa kunnallishallinnon rakenne - työryhmän selvitykseen. Enontekiön kunnan johto ei näe lainakaan yksinkertaisena asiana Enontekiön liittämistä mahdolliseen uuteen kuntaan, jonka hallinnollisena keskustana Kittilä todennäköisimmin toimisi.

Työryhmän kuntaministeri Virkkuselle luovuttamassa selvityksessä esitetään liitosta Enontekiön, Kittilän, Muonion ja Kolarin välillä. Selvityksessä todetaan, että uusi kuntarakenne luo pohjan sosiaali- ja terveydenhuollon integroidulle palveluiden järjestämiselle. Lisäksi työryhmä toteaa selvityksessään, että kuntaliitos on välttämätön kokoamaan alueen voimavarat yhteen väestön ikääntymisen ja kuntatalouden haasteissa.

Selvitystyötä lukiessa tulee ensimmäisenä mieleen, että sen kirjoittajat eivät ole perehtyneet kotimaansa maantieteeseen kovinkaan laajassa mittakaavassa. Selvityksessä todetaan lakonisesti, että nykyisten kuntien keskusten kautta kulkeva lähtöpisteeseen palaava rengasreitti on pituudeltaan 383 kilometriä ja että uuden kunnan pinta-ala olisi 20 502 neliökilometriä. Tosiasiassa tämä tarkoittaa, että uuden kunnan pohjoisimmasta kylästä Kilpisjärveltä olisi matkaa uuden kunnan eteläisimpään kylään Aitamännikköön yli 300 kilometriä. Etelä-Suomeen siirrettynä tämä tarkoittaisi, että Äänekoski, Jyväskylä, Heinola, Lahti ja Helsinki kuuluisivat samaan kuntaan. Uusi kunta olisi kooltaan yli kaksi kertaa suurempi kuin Uudenmaan maakunta.

Lue koko kannanotto tästä linkistä.

Takasin edelliselle sivulle

Sivukartta: